Zapraszamy do zapoznania się listem otwartym do rodziców uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych w Mielcu
Szanowni Państwo!
Miło nam poinformować, że nasza szkoła w bieżącym roku przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025 (uchwalonego przez Radę Ministrów) i uzyskała dotację celową w wysokości 15 000 zł na zakup nowości wydawniczych, elementów wyposażenia biblioteki szkolnej oraz realizację działań promujących czytelnictwo.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa jest odpowiedzią na niski poziom czytelnictwa wśród Polaków. Okazuje się, że dorośli sięgają po książki częściej, kiedy mają z nimi systematyczny kontakt od najmłodszych lat. Dlatego niezbędne jest promowanie i wspieranie rozwoju czytania wśród młodzieży. Przygotowany program zapewnia większą dostępność do książek dla uczniów.
W związku z uzyskaną dotacją, do szkolnej biblioteki zakupiono około 300 książek. Są to: lektury, nowości wydawnicze, bestsellery, książki poczytnych autorów, nagradzane w prestiżowych konkursach literackich, ale także pozycje z literatury pięknej, naukowej i popularnonaukowej (książki z dziedziny psychologii, poradniki dla młodzieży), publikacje z zakresu historii. Tak ciekawie doposażony księgozbiór pozwala uczniom rozwijać zainteresowania, rozbudza dyskusje na temat przeczytanych książek, daje możliwość uczestniczenia
w projektach edukacyjnych, inicjuje działania na rzecz promowania czytelnictwa.
Przystąpienie do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa znacznie wzbogaciło i odnowiło księgozbiór naszej biblioteki szkolnej. Program zakłada realizację wielu przedsięwzięć, by propagować czytelnictwo i zachęcać młodzież do sięgania po tradycyjną książkę, od wspólnego czytania, przez liczne konkursy i różne ciekawe formy projektowe, które na bieżąco realizujemy.
Rozpowszechnianie czytelnictwa powinno być wspólną troską nauczycieli i rodziców, ponieważ tylko wtedy przyniesie pożądany efekt w postaci dojrzałego czytelnika. Pamiętajmy jednak, że nie rodzimy się z potrzebą czytania, nabywamy ją w ciągu całego życia. Niestety nawyk czytania książek zanika razem z coraz większym rozwojem technologii. Wielu z nas jest tak pochłoniętych urządzeniami mobilnymi, że nie znajduje czasu na tradycyjne czytanie. Jednak rozwój zainteresowań czytelniczych u dziecka rozpoczyna się w domu. Rodzice, którzy sami korzystają z książek i czasopism, potrafią przekazać te upodobania także swoim dzieciom. Niezwykle istotna jest rola książek w wieku dorastania, kiedy to młody człowiek niechętnie korzysta z rad dorosłych, a uznawane dotąd wartości ulegają zmianie. Czasochłonne, wymagające wysiłku umysłowego czytanie wygra tylko wtedy, gdy stanie się nawykiem. Natomiast odpowiednio dobrana lektura ma ogromny wpływ na kształtowanie osobowości młodego człowieka. Dostarcza mu odpowiedzi na nurtujące go pytania i pomaga zbudować trwały system wartości.
Szanowni Rodzice, wzmacniajmy u swoich dzieci, szczególnie tych dorastających, miłość do czytania i książek. Zadaniem szkoły i domu jest wytworzenie silnej motywacji do czytania, by było zajęciem atrakcyjnym, aby książka zaspokajała potrzeby emocjonalne oraz intelektualne człowieka.
Z pewnością warto pamiętać o tym, że:
– czytanie poprawia pamięć,
– ćwiczy mózg,
– wzbogaca słownictwo,
– uczy wyrażania uczuć,
– pomaga zrozumieć rzeczywistość,
– dostarcza wiedzy,
– uczy przyswajania nowych wiadomości,
– utrwala zasady ortografii,
– rozwija emocjonalnie,
– poprawia koncentrację,
– rozwija umiejętności komunikacyjne.
Gorąco zachęcamy do odwiedzania szkolnej biblioteki i korzystania z jej odnowionego księgozbioru.
Nauczyciele bibliotekarze